Συνέντευξη - Μελεντίνη

Η Μελεντίνη λίγο μετά την παρουσίαση του πρώτου της προσωπικού δίσκου μιλάει στο allaboutmusic.gr...

Μelentini

Η Μελεντίνη λίγο μετά την παρουσίαση του πρώτου της προσωπικού δίσκου μιλάει στο allaboutmusic.gr για το 'Explosion Around,  The Desert Inside', τα ποιήματά της, την αγάπη της για το θέρεμιν και τα μελλοντικά της σχέδια.

 

Στα live σου εμφανίζεσαι με τους Running Blue Orchestra. Θέλεις να μας τους συστήσεις;

Οι Running Blue Orchestra είναι ο Σπύρος Βρυώνης - τσέλο και ηλεκτρική κιθάρα, ο Κώστας Αντωνίου - ηλεκτρικό μπάσο, ο Νίκος Παγώνης - τύμπανα και ο Λάμπρος Λαπίνας - φαγκότο. 'Ολοι τους έχουν συμβάλλει ενεργά στην πραγμάτωση των τραγουδιών μου στη ζωντανή μορφή τους και η παρουσία τους στάθηκε καταλύτης συναισθηματικά και δημιουργικά.

 

Το νέο σου άλμπουμ αποτελεί ουσιαστικά μια μελοποίηση ποιημάτων σου. Πώς ξεκίνησε αυτή η ιδέα;

Δεν ήταν ιδέα ακριβώς. Υπήρχε ήδη υλικό από σκόρπια ποιήματά μου αλλά και κάποια που έγραφα την περίοδο των ηχογραφήσεων, αποσπάσματα από κάποια πεζά απ'τη μία και απ'την άλλη κάποια ακυκλοφόρητα κομμάτια, πρόχειρα ηχογραφημένα με τους Sequence Theory Project,  τα οποία όμως παίζαμε σε συναυλίες μας.

Όταν έγινε η γνωριμία με τη Restless Wind έφερα όλες αυτές τις μουσικές  προτάσεις μαζί με ένα πλάνο για τις ενορχηστρώσεις και αφού ηχογραφήσαμε τους πρώτους οδηγούς άρχισε όλο αυτό  να παίρνει το δρόμο του.

 

Ο ήχος του άλμπουμ είναι minimal με αναφορές στη vintage pop, το dark cabaret, την ισλανδική post rock, τα παραδοσιακά ιρλανδικά τραγούδια, τα βαλκανικά νανουρίσματα.. Μπορείς να μας εξηγήσεις τη διαδικασία μελοποίησης και τελικά της ηχογράφησης των τραγουδιών;

Ανάποδα γράφω μουσική στα τραγούδια. Τι εννοώ; Συνήθως ακούω μια μελωδία στο κεφάλι μου μέρες ή βρίσκομαι σε ψυχική ένταση ή ατονία και τότε είναι που θέλω να φτιάξω έστω  μια απλή μουσική φράση  που θα με συντονίσει. Οπότε ξεκινάω πολύ αργά να σχηματίζω μελωδίες στο πιάνο, σχεδόν τελετουργικά  και τότε μου βγαίνουν οι λέξεις, ή ταιριάζω στίχους  που έχω κάπου καταχωνιασμένους και τους προσαρμόζω. Είναι σαν προσευχή για μένα.

Το ίδιο συμβαίνει και στην ηχογράφηση λίγο πιο συνοπτικά μιας και το κάθε τραγούδι έχει πάρει ήδη μορφή. Κλείνω τα μάτια και αντλώ όλη τη δύναμη μέσα μου για να δώσω την αλήθεια μου σε αυτό που πρόκειται να αποκτήσει πλέον υλική υπόσταση.

 

Τι μουσική ακούς και γενικά τι σε επηρεάζει καλλιτεχνικά σήμερα;

Μου αρέσει κάθε μουσική που θεωρώ σύμφωνα με τα προσωπικά μου κριτήρια  εμπνευσμένη και αυθεντική και που έχει εκρήξεις- εκτός από οτιδήποτε στεγνό και 'militaire' που θυμίζει σφυρί που βαράει τον τοίχο. Με συνεπαίρνει κυρίως η Idm, tape και instrumental ambient, electronic jazz, breakcore - drum 'n' bass, ορχηστρική noise και η σύγχρονη minimal συμφωνική μουσική από συνθέτες όπως ο Gorecky.

Τι να με επηρεάζει καλλιτεχνικά; Τα πάντα! 'Ο,τι συμβαίνει πιο πέρα, γύρω μου, μέσα μου. Γι'αυτό και έδωσα τον τίτλο "explosions around, the desert inside" στον τελευταίο δίσκο.

Δεν ξέρω αν είμαι καλλιτέχνης, δε μ'αρέσει αυτός ο όρος. Ξέρω απλά ότι η μουσική γλώσσα είναι δεύτερη φύση μου, ίσως αναπόφευκτα γιατί είναι από τις πρώτες  που διδάχτηκα σε πολύ μικρή ηλικία.

 

Πώς ξεκίνησες την ενασχόλησή σου με τη μουσική;

Οι γονείς μου μας ώθησαν κι εμένα και τα αδέρφια μου να διαλέξουμε- αν θέλαμε- να μάθουμε κάποιο μουσικό όργανο καθώς είχαν σαν αρχή τους  για την ανατροφή μας να αποκτήσουμε μια πιο ολοκληρωμένη παιδεία. Η μαμά μου, δασκάλα στο επάγγελμα, είχε στο σπίτι ένα παλιό ακορντεόν που είχε μάθει να παίζει στην Ακαδημία. Μου είχε δείξει όταν ήμουν πολύ μικρή αλλά ήταν πολύ βαρύ για μένα. Τραγουδούσε συχνά όταν μαγείρευε με ανοιχτό ραδιόφωνο ή μας μάθαινε παιδικά τραγούδια.

Είχε πολύ ωραία φωνή. Μεγάλωσα σε ένα περιβάλλον που είχαμε μουσική συνέχεια στο σπίτι, από δίσκους με λαϊκά τραγούδια της δεκαετίας του '70, κασσέτες του νέου κύματος, φωνές των 60's. Ξεκίνησα πιάνο στο ωδείο στα 5 μου και αργότερα έμαθα μόνη μου ακορντεόν για να συμμετέχω στις σχολικές εκδηλώσεις και συναυλίες αφού το πιάνο δεν ήταν φορητό όργανο.

'Oλη μου η παιδική ηλικία ήταν πολύ εξωστρεφής, γεμάτη μουσική και γιορτές. Αυτό ίσως ήταν ο λόγος που μου δημιούργησε έντονη ανάγκη να ασχοληθώ επαγγελματικά με τη μουσική, όταν πλέον μετά την εφηβεία είχα κλειστεί πάρα πολύ στον εαυτό μου και οποιαδήποτε άσχετη δουλειά για μένα σήμαινε θάνατος. Δυσκολευόμουν πολύ να προσαρμοστώ στην ενήλικη ζωή και στην αγριότητα της εργασιακής ρουτίνας.

Όσο φοιτούσα στο πανεπιστήμιο στο αρχαιολογικό τμήμα, δούλευα σε διάφορα καταστήματα, εστιατόρια, καφέ. Μόλις τέλειωσα τις σπουδές μου στο ωδείο και μπορούσα να διδάσκω - μόλις στην ηλικία των 22-  ανακάλυψα ότι η μουσική δεν είναι μόνο ψυχική  ανάταση για μένα αλλά έχει μεγάλη δύναμη ενότητας και συσπείρωσης, κάτι που βίωσα έντονα με τους μαθητές μου στο σχολείο. Παράλληλα είχα αρχίσει ήδη επαγγελματικές συνεργασίες στο θέατρο σαν μουσικός και συναυλίες με τους S.Τ.P.

 

Σε γνωρίσαμε το 2010 περίπου, όταν με τους Sequence Theory Project κυκλοφορήσατε το 'Toyland' και αργότερα το 'The Collapse of Civilization' (2012). Κι εκεί υπήρχε ένας σκοτεινός, ατμοσφαιρικός ήχος. Θα έλεγες ότι είναι κάτι που σε χαρακτηρίζει;

Αν εννοείτε ότι είμαι σκοτεινός άνθρωπος, όχι δε νομίζω. Έχω καταχνιά μέσα μου, αλλά θέλω να πιστεύω ότι  είναι λόγω της αδυναμίας μου να φιλτράρω ορθολογιστικά οτιδήποτε μαύρο συμβαίνει έξω. Συνήθως το ρουφάω χωρίς αντίσταση και μετά αισθάνομαι ότι με κάποιο τρόπο πρέπει να το φτύσω για να λυτρωθώ.

Αυτό κάνω και στη μουσική μου με τους Running Blue Orchestra κι ακόμα περισσότερο με τους Sequence Theory Project  που με τη βοήθεια της τεχνολογίας αυτό το ξέσπασμα μπορεί να αποδοθεί πιο δυναμικά.

 

Μίλησέ μας λίγο για τους Sequence Theory Project. Πρόκειται για ένα σχήμα με trip hop, drum 'n bass και electro στοιχεία αλλά και αναφορές στη jazz, indie pop και folk, ένα γκρουπ με έντονες κοινωνικές ευαισθησίες...

Με τους S.T.P είμαστε μια ομάδα ανθρώπων με έντονη αλληλεγγύη μεταξύ των μελών της που έχουμε χτίσει τη μουσική μας πάνω σε ένα πιο δραστικό ιδεολογικό υπόβαθρο και που έχουν αναλάβει ξεχωριστά πόστα στην προσπάθεια προώθησής της αναλόγως με την ιδιότητά τους. Επιδιώκουμε τη διάδοση της μουσικής μας σε συνδυασμό με την επισήμανση ότι η ελεύθερη έκφραση είναι αναπόσπαστο κομμάτι της δημιουργίας, του σύμπαντος του οποίου αποτελούμε υποδιαίρεση.

Για αυτό και οι στίχοι μας υπερασπίζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα σε πολλά από τα κομμάτια των δύο άλμπουμ ή βάλλουν ενάντια στην κοινωνική καταπίεση και τις πολιτικές υποβάθμισης της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Η μουσική μας διοχετεύεται στο διαδίκτυο με ελεύθερη συνεισφορά μέσω bandcamp.

 

Πώς έχει μέχρι στιγμής ο κόσμος δεχτεί το προσωπικό σου άλμπουμ; Έχει κυκλοφορήσει από τη Restless Wind περίπου ένα μήνα...

Λαμβάνω κάποια μηνύματα ενθουσιασμού κατά καιρούς. Είδα και κάποιες πολύ καλές κριτικές  σε έντυπα και στο διαδίκτυο και αισθάνθηκα ηθική αποζημίωση για όλους αυτούς τους εξουθενωτικούς μήνες που κράτησε η διαδικασία της παραγωγής.

 

Στο άλμπουμ χρησιμοποιείς πολύ το πιάνο αλλά και θέρεμιν.. Ειδικά το τελευταίο δημιουργεί μια ιδιαίτερη ατμόσφαιρα. Πώς επέλεξες το συγκεκριμένο (ηλεκτρονικό) μουσικό όργανο;

Έχω ένα πολύ εξαιρετικό  μουσικό και φίλο, το Γιώργο Διαμαντόπουλο, του οποίου το ταλέντο και η φιλοσοφία με ενέπνευσε να συνεργαστούμε. Συγκεκριμένα ο ήχος του θέρεμιν έχει μια πολύ απόκοσμη υφή που  θα τη χαρακτήριζα σα φάντασμα και αυτό ήταν κάτι που χρειαζόμουν για να ντύσω στο cynical circus και στο Question τον απόηχο της απώλειας.

 

Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια; Ασχολείσαι με πολλά καλλιτεχνικάprojects...

Προς το παρόν  εμφανίζομαι στην παράσταση της Αθηνάς Παππά «GO!» με την ομάδα «Συν Αθηνά..» στην οποία  εργάζομαι από το 2008 ως μουσικός και ηθοποιός και που κάνει πρεμιέρα 19 Μαρτίου στο CAMP! στην πλατεία Κοτζιά. Η μουσική είναι από κομμάτια του δεύτερου δίσκου ψηφιακής μορφής των Sequence Theory Project  «The Collapse of civilization». Επίσης προγραμματίζουμε κάποια επόμενα live με τους Running Blue Orchestra τα οποία θα ανακοινωθούν σύντομα.

 

Ποιος στίχος από τα καινούργια σου τραγούδια σε χαρακτηρίζει περισσότερο;

"..if you stand still then life will pass you by, and if you choose greed you'll never shine.."

 

Ευχαριστώ πολύ!

 

Φωτογραφίες του ©Vangelis Rassias

 

Περισσότερες πληροφορίες:

Facebook

Sequence Theory Project Youtube

Restless Wind YouTube

Melentini - Gone Are The Days